woensdag 13 november 2013

13/14-jarige drukmeisjes.

Iedereen kent het wel, van die fans die er ALLES voor doen om vooraan te staan, maar er alleen niet voor willen wachten om 9 uur 's ochtends in de kou. Dan gaan ze het met geweld proberen, tot aan knijpen toe. Ik heb dit tot nu toe weer een paar keer gehad dit jaar.

En ja, ik ben een persoon die het ervoor over heeft om 9 uur 's ochtends in de kou voor de zaal te staan waar ik me vervolgens doodzuip aan de koffie en mijn ogen openhoud om een of ander bandlid die ik geweldig vind te spotten. Rond een uur voordat de zaal opengaat komen de eerste mensen aanstrompelen. En dan sta je daar dus op je spot, zo nodig naar de wc te moeten maar niet weg willen omdat je zolang hebt gestaan voor je plekje vooraan in de zaal. Je moet dan ook echt niet weggaan want dan was alles voor niets.

De zaaldeuren gaan open, en je rent naar binnen voor je plekje. Het liefst in het midden, maar meestal sta ik aan de rechter zijkant van het podium. Je partner moet daarna je plekje vasthouden, zodat je eindelijk naar de wc kunt en je merch kan kopen. En dan kan het tweede gedeelte van het wachten beginnen.

Als de band van je dromen dan begint, staan er al meerdere meisjes van een jaar of 13/14 in de zaal. En dan zijn ze al zo laat, hebben ze ook nog het lef om vol geweld je plekje in te pikken. Door je te knijpen of te duwen. Ik word er zo kwaad van. Ga dan eerlijk je plek verdienen.

Ik vind het dan ook heel vervelend als ze dan ineens naast je staan, en ze dan geen enkele nummers kennen behalve die ene hit of het allerlaatste album. Terwijl fans achter me en ikzelf alles woord voor woord kennen. De meeste van die meisjes doen het dan allemaal voor de zanger, wtf.
Of ze kennen de nummers wel maar doen er alles voor om die triomf van het vooraan staan mee te maken. En dan daarbij geweld te gebruiken.

Toen ik 13 was, ging ik naar een van mijn eerste concerten die dan ook echt van mijn favoriete band was. Ik was zo gelukkig. Ik kreeg het kaartje voor mijn 14e verjaardag, maar ik was nog 13 toen het was vandaar. Samen met papa had ik een hotel geboekt. Nerveus dat ik was zat ik in de trein van Deventer naar Amsterdam. Blessthefall was in die tijd nog niet heel groot en de meeste mensen gingen toen voor August Burns Red. Ik stond vooraan en ik kon het gewoon niet geloven. Gelukkig drukte er niemand en deed ik dat ook niet. Ik vond dat maar dom. Het was de beste avond ooit.

Laatst was Blessthefall er weer, en ik merkte die verandering in het publiek zo erg. Iedereen zat te duwen om Beau's fucking arm aan te raken. En ik kreeg die ellebogen maar op mijn kop. Ik weet dat Blessthefall met de keer populairder word, maar calm your fucking tits. En laat iedereen genieten van de band.

Ik hoop gewoon dat die fangirls weer kalmeren en fan zijn op de leuke manier. De manier waarop je al om 9 uur 's ochtends voor de zaal bivakkeerd of de manier waarop je kunt genieten van de band zonder vooraan te staan!

Liefs Tara.


1 opmerking:

  1. Gelukkig was ik niet zo toen ik net naar concerten ging. Ik was 12 toen ik naar mijn eerste concert ging en er waren toen amper kinderen van mijn leeftijd. Het is nu gewoon dat kinderen veel vrijer zijn in wat ze mogen en mensen in het algemeen zijn veel brutaler geworden de laatste jaren. Maar hé, je hebt helemaal gelijk hoor. Gisteren was ik bij een concert en een meisje van dertien of zo begon mij uit het niets te slaan (wat???) omdat ze voor me wilde staan, terwijl bijna voor mij het hek al was, lol.

    BeantwoordenVerwijderen